تفاوت بین گاز مبرد R410 و R22 در کولر گازی

تفاوت بین گاز مبرد R410 و R22 در کولر گازی

تفاوت بین گاز مبرد R410 و R22 در کولر گازی

مقایسه گاز مبرد R410A و R22

تفاوت بین گاز مبرد R410 و R22 در کولر گازی یکی از آن سوالاتی است که اغلب مشتری ها می پرشند. از همین رو تصمیم گرفته اییم این مقاله را برای آن دسته از عزیزانی تهیه کنیم که می خواهند تفاوت این دو را به طور کامل بدانند. یکی از بخش های اصلی در کولر گازی گاز مبرد است. و کولر گازی برای ارائه سرمایش و یا گرمایش به این گاز نیازمند است.در واقع کویل های کندانسور توسط این گاز پر شده اند و بدون آن سیستم تهویه مطبوع کارایی ندارد و عملا بی استفاده می ماند. گاز R410 و گاز قدیمی R22 جزء معروفترین گاز های مبرد در کولر های گازی به شمار می آیند. گازهای مبرد همانند سایر قسمت های کولر گازی برای عملکرد متناسب دستگاه جزء اجزاء حیاتی به حساب می آیند که در این مقاله به تفصیل با آنها آشنا می شویم.

کارکرد گاز مبرد بدین صورت است که گرمای اتاق را جذب نموده و از حالت مایع به گاز تبدیل می شود. و این گاز به محیط خارج هدایت شده و در آن جا گرمای خود را به محیط بخشیده و برای تبدیل نهایی وارد موتور شده و در آن جا از حالت گاز خارج شده و به مایع تبدیل می شود. و با قدرت موتور به سمت یونیت داخلی پمپاژ می شود و این چرخه تا خنک سازی تمام اتاق ادامه می یابد.

تفاوت بین گاز مبرد R410 و R22 در کولر گازی

انواع مبرد

در طول تاریخ از گاز های مبرد مختلف برای سیستم های سرمایشی همچون انواع کولر گازی ،یخچال ها و غیره استفاده شده است. هر گاز مبرد دارای فاکتور های بالقوه در زمینه تخریب لایه اوزون گرمایش جهانی داشته است. که در مورد هر کدام به طور خلاصه بحث می کنیم.

1. CFC ها یا کلروفلوئوروکربن ها

CFCها یکی از دلایل اصلی تخریب لایه اوزون و اثر گازهای گلخانه ای هستند. R12 یکی از رایج ترین CFC شناخته شده به عنوان Feron بود که نام تجاری DuPont شناخته می شد. اما به دلیل اثر تخریب کننده گی بالای این گاز سازمان جهانی حمایت از محیط زیست استفاده از این گاز را سال 1994 ممنوع ممنوع اعلام کرد در نتیجه شرکت های تولید کننده سیستم های تهویه مطبوع HCFC را جایگزین این گاز کردند.

2. HCFC ها یا هیدروکلرو فلوئوروکربن ها

گاز مبرد R22 یکی از رایج ترین HCFC است که حدود 50-60٪ سیستم های تهویه مطبوع در حال حاضر از این گاز استفاده می کنند. اگر چه HCFC ها کمی بهتر از CFC ها هستند اما باز به دلیل وجود گاز کلر در ترکیب شیمیایی آن برای محیط زیست خطرناک می باشد. و سبب تخریب لایه ی اوزون می شوند. از همین رو سازمان حفاظت از محیط زیست از سال 2016 ممنوعیت استفاده از این گاز را اعلام نموده و تا سال 2030 به طور کامل این گاز حذف خواهد شد. پس در هنگام خرید هر محصول ابتدا به گاز مبرد آن توجه نموده چرا که این گاز به زودی حذف خواهد شد.

3. HFC ها یا هیدروفلوئوروکربن ها

سازندگان گاز مبرد برای حذف کلر از مبرد ها ،گاز های HFC را جایگزین کردند. این گاز ها هیچ گونه گاز کلری در ساختار شیمیایی خود ندارند و در نتیجه آن هنگام نشت هیچ گونه آسیبی به لایه ی اوزون وارد نمی کنند و به تعبیری می شود گفت که این گازها دوستدار محیط زیست می باشند. گاز R-410A یکی از رایجترین HFC های مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع در حال حاضر می باشد. اگرچه این نوع گاز ها قابلیت تخریب لایه ی اوزون را ندارند اما به دلیل داشتن پتانسیل گرمایش جهانی، سازمان های مربوطه در حال برنامه ریزی برای حذف تدریجی این نوع گازها  هستند. که در مقاله ای جدا به تفسیر بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

4. HC یا هیدروکربن ها

مبردهای HC یا هیدروکربنی امروزه پرمصرف ترین مبردها در کولرهای گازی در بازار هند هستند. R-290 و R-600A HCهایی هستند که نام شیمیایی آنها Propane برای R-290 و Iso-Butane برای R600A است .این مبردها دوستدار محیط زیست هستند و کاملاً عاری از هالوژن هستند. آنها کمترین پتانسیل گرمایش جهانی را دارند و پتانسیل تخریب لایه لایه ازن را ندارند.این مبردها هیدروکربنی هستند که در نتیجه بسیار قابل اشتعال هستند اما هنوز هیچ حادثه ای گزارش نشده است. آنها بازده انرژی بالایی دارند و همچنین سبزترین مبردهای موجود در بازار هستند.

R-22 یا R410A

  • امروزه اکثر سازندگان تهویه مطبوع از گاز مبرد R-410a استفاده می کنند که هیچ گونه خطری برای لایه ی اوزون ندارد.
  • این مبرد به نسبت گاز R22 از نظر انرژی کارآمدتر می باشد.
  • از گاز مبرد R22 نمی توان برای سیستم های مجهز به اینورتر استفاده کرد درحالی که گاز R410 در برخی از بهترین سیستم های تهویه مطبوع مجهز به اینورتر استفاده می شود.
  • گاز R410 از میزان تراکم پذیری بیشتری به نسبت گاز R22 برخوردار است.
  • میزان تبادل دمایی در گاز مبرد R410 به نسبت R22 بیشتر است که این خود سبب کاهش مصرف انرژی خواهد شد.
  • مبرد R-410A مخلوطی از دو مبرد HFC مانند R-32 و R-125 است.

قوانین دولتی برای استفاده از مبردها

دولت قوانینی را در مورد استفاده، جابجایی و دفع مبرد وضع کرده است. در مورد آنها به طور خلاصه بدانیم.

  1. هنگام تمیز کردن، وصل کردن و قطع کردن کولر گازی، قانون استفاده از اتصالات کم تلفات، برای محدود کردن رهاسازی مبرد وجود دارد.
  2. این یک قانون است که نشتی مبردها را ظرف 30 روز تعمیر کنید.
  3. برای خرید مبرد بایستی از شرکت و تکنسین های دارای مجوز HVAC گاز مبرد را تهیه نمود.
  4. تخلیه عمدی مبردها اکیداً ممنوع است.
  5. وسایل زائد و دستگاه های تهویه مطبوع که از مبرد استفاده می کنند باید طبق قوانین دفع EPA دور ریخته شوند.
  6. طبق قوانین EPA، نقض مقررات مبرد ممکن است منجر به مجازات های سخت از جمله مجازات مالی شود.

آیا امکان ارتقای مبرد وجود دارد؟

شما می توانید مبرد R-410A را ارتقا دهید اما برای گاز مبرد R-22 این امکان وجود ندارد. برای اطلاع از گاز مبرد مورد استفاده در کولر گازی خود باید به قسمت بیرونی کولر گازی خود نگاه کنید. می توانید نام مبرد ذکر شده را در آنجا ببینید. اگر مبرد استفاده شده R-22 باشد از یکی از مضرترین و خطرناکترین مبردها برای محیط زیست استفاده می کنید.

گاز های مبرد منسوخ شده قابلیت ارتقاء آنها به دلایل زیر دشوار است:

  • طبق قوانین، EPA شما را ملزم نمی‌کند که کولر گازی خود را فوراً ارتقا دهید اگر تجهیزات نشت مبرد نداشته باشد.
  • با کاهش تولید و تمام شدن ذخایر گاز مبرد R-22 در سطح جهانی می تواند هزینه تعمیر را برای آن بسیار دشوار کند.
  • گاز مبرد R22 باعث می شوند کولر گازی شما صدای بیشتری تولید کند.
  • کولر های گازی که از ابتدا از گاز مبرد R22 استفاده کرده اند قابل تعویض و یا ارتقا نیستند و در صورت ارتقا بیشتر مستعد خرابی هستند.
  • این مبردها می توانند به سایر قسمت های تهویه مطبوع شما آسیب بزنند و از بین ببرند.
  • استفاده نادرست از این خنک کننده ها می تواند خطرناک باشد.
  • هنگامی که این مبردها قدیمی می شوند، باید به طور ایمن دور ریخته شوند تا آسیب محیط زیست پس از خارج شدن از کولر گازی شما محدود شود.

صحبت نهایی

درست است که مبردها به کولر گازی شما قدرت خنک کردن فضای داخلی شما را می دهند، اما توصیه می شود هنگام خرید کولر گازی به نوع مبرد نگاهی بیندازید.وجود یک گاز مبرد منسوخ شده به طور تدریجی هزینه برق شما را بیشتر می کند و برای سرویس منظم تجهیزات نیز با مشکل مواجه خواهید شد. بنابراین، اکنون زمان آن است که سیستم خود را جایگزین کنید یا مبرد را ارتقا دهید تا محیط زیست خود را نجات دهید.

ارسال دیدگاه